Harley-Davidson -Silniki

Laicy w kwestii  Harley-Davidson mówią o poszczególnych modelach fabrycznymi nazwami jak Electra Glide,  Road King,Springer Softail, Wilde Glide, Sportster,czy Low Rider.A fachowcy ryją ze śmiechu bo Harley to nie tylko fabryczny model, do tej kasty zaliczają się także motocykle custom i jak wtedy zakwalifikować motocykl.Gdy z seryjnego H-D ma tylko silnik i skrzynię  biegów  ewentualnie ramę.Dlatego Harleyowcy o swoje motocykle nazywają według innego schematu –ewolucji silnika. Każda nowa generacja silnika ma swoją nazwę potoczną czy jak w dzisiejszych czasach nadaną przez firmę ,gdyż fabryka Harley -Davidson doceniła silę  fanów czyli Harleyowców i dostosowała się do nich.Z stąd kluby  motocyklowe przy sklepach dealerskich zwane potocznie H.O.G.

Nie wiem jaki model silnika jest uznany jako pierwszy pewnie Flathead  czyli dolnozaworowy silnik o pojemności 750 ccm lub 1200 ccm produkowany od 1929 roku.Wspaniała jedn9ostka odporna na kurz   i trudy wojny .Prymitywna ale zdołała zrazić zarazą taki kraj jak Polska. Chociaż ja uznałbym za pierwszy model JD  lub Superpowered Twin””który mówiąc ściśle był wersją Harleya wyposażoną w prądnice .

Z niespotykanym górno -dolno zaworowym silnikiem po prostu bajka .Nazwy tych silników zależały od kształtu głowicy.

Potem wybrano erę prostych w konstrukcji silników Flathead(płaska głowica) .Z powodzeniem stosowanych między innymi w motocyklach wojskowych `WLA.

Które były tylko dolnozaworowe .Po nich natąpila  rewolucja silników o większej mocy i sprawności która króluje do dnia dzisiejszego silników górnozaworowych Knucklehead(glowica jak pięść) Model E gdzie silnik górnozaworowy  v2 o pojemności 988 ccm  i póżniej większe 1207 ccm .Z max. mocą 40 KM i 4800 obr/min.Skrzynią biegów 4 stopniową .O prędkości max.145km/h.Miały one jako pierwsze aluminiowe głowice które dobrze chodziły układ .I chociaż każdy Harleyowiec marzy o takim sprzęcie to jazda nim to inna sprawa .Sprzęgło w nodze i biegi ręczne sprawiają wiele problemów,ale  w gorącym klimacie właściciele woleli jego lepiej chodzony -choćbardziej cieknący -system smarowania -niż w późniejszych Panheadach(glowica jak patelnia).


C.D.N

Ten wpis został opublikowany w kategorii Motocykle i oznaczony tagami , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „Harley-Davidson -Silniki

  1. ragtop59 pisze:

    A swoja droga z okazj urodzin zycze ci takiego harysia

Możliwość komentowania jest wyłączona.