BMW M5 E28: Pierwszy Supersedan Świata
Kiedy myślimy o supersedanach, na myśl przychodzą niezwykle szybkie maszyny, które łączą w sobie luksus, wygodę i sportowe osiągi. W sercu tej kategorii znajduje się BMW M5 E28 – samochód, który na zawsze zmienił postrzeganie aut rodzinnych o sportowym zacięciu. Wprowadzone na rynek w 1984 roku, M5 E28 nie tylko stawiało na czołowej pozycji wśród swoich konkurentów, ale również zdefiniowało nowy standard w świecie motoryzacji. To nie tylko auto, to ikona, która zyskała status legendarnej maszyny dzięki swojemu niepowtarzalnemu połączeniu dynamiki i elegancji.
W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej temu wyjątkowemu modelowi – jego historii, innowacjom technologicznym i niezapomnianym osiągom, które sprawiły, że M5 E28 stało się pierwowzorem dla przyszłych pokoleń supersedanów. Dowiedz się, dlaczego ten samochód wciąż budzi emocje wśród entuzjastów motoryzacji oraz jakie sekrety kryje w swoim silniku. Czas na podróż w przeszłość, aby zrozumieć, jak BMW M5 E28 zrewolucjonizowało świat sportowych limuzyn.
BMW M5 E28 – Ikona supersedanów
BMW M5 E28 zdobyło serca entuzjastów motoryzacji na całym świecie, stając się prawdziwą ikoną supersedanów. Wyposażone w silnik V6 o pojemności 3,5 litra, oferowało nie tylko znakomite osiągi, ale również codzienną użyteczność. Jako pierwszy przedstawiciel rodziny M, połączenie komfortu luksusowego sedana z dynamicznymi osiągami sportowego samochodu okazało się rewolucyjne.
Dlaczego M5 E28 jest wyjątkowe?
- Perfekcyjne połączenie mocy i elegancji: M5 E28 łączy w sobie wyrafinowany design z niesamowitymi osiągami, co czyni go jednym z najpiękniejszych samochodów swojego czasu.
- Innowacyjne technologie: Wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań, takich jak system ABS i oznaczony sportowy zawieszenie, zwiększyło komfort jazdy oraz bezpieczeństwo.
- Wyścigi i sukcesy: Potwierdza swoją klasę licznymi osiągnięciami w motorsporcie, w tym w wyścigach długodystansowych i na torze.
Pod względem osiągów, M5 E28 przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,5 sekundy, co jak na tamte czasy było imponującym wynikiem. Dzięki swojej zaawansowanej aerodynamice i lekkiej konstrukcji, auto utrzymuje doskonałą stabilność nawet przy dużych prędkościach.
Specyfikacja | Wartość |
---|---|
Silnik | 3.5L V6 |
Moc | 286 KM |
Moment obrotowy | 400 Nm |
0-100 km/h | 6.5 s |
Prędkość maksymalna | 250 km/h |
Model ten na stałe wpisał się w historię motoryzacji, nie tylko jako motocykl, ale jako symbol jakości i pasji BMW. Szeroka dostępność części zamiennych oraz zaangażowanie społeczności miłośników sprawiają, że M5 E28 pozostaje aktualnym wyborem dla kolekcjonerów i pasjonatów, pragnących doświadczyć legendarnej jazdy z lat 80-tych.
Dzięki swojemu niepowtarzalnemu charakterowi oraz pięknie wykonanej linii nadwozia, BMW M5 E28 przez dekady zachowało swoją atrakcyjność. To nie tylko samochód – to legenda, która zdefiniowała kategorię supersedanów na całym świecie.
Historia powstania modelu M5 E28
Pojawienie się modelu M5 E28 na rynku w 1984 roku stanowiło moment przełomowy w historii motoryzacji. BMW, znane z produkcji luksusowych samochodów sportowych, postanowiło stworzyć auto, które mogłoby łączyć elegancję sedana z osiągami supersportowego pojazdu. Tak zrodził się pomysł na model M5, który szybko zyskał uznanie wśród entuzjastów motoryzacji.
W sercu M5 E28 tkwił potężny silnik SM-6, który był rozwinięciem jednostki z modelu 635 CSi. Oto kluczowe informacje na temat tej fascynującej jednostki:
Specyfikacja | Wartość |
---|---|
Typ silnika | R6 |
Pojemność skokowa | 3.5 L |
Moc maksymalna | 286 KM |
0-100 km/h | 6.2 sekundy |
W porównaniu do innych samochodów luksusowych swoich czasów, M5 E28 wyróżniał się nie tylko osiągami, ale również wysublimowanym stylem. Zewnętrzna sylwetka samochodu, z agresywnymi liniami i charakterystycznym przodem, przyciągała wzrok na każdym kroku. Klienci ceniący sobie sportową dynamikę z pewnością mieli wiele powodów, aby wybrać ten model.
Aby uzyskać doskonałe właściwości jezdne, inżynierowie BMW zastosowali szereg innowacyjnych rozwiązań technicznych:
- Zaawansowany system zawieszenia – zapewniający stabilność i komfort jazdy.
- Hamulce o wysokiej wydajności – które gwarantowały skuteczne hamowanie nawet przy dużych prędkościach.
- Napęd na tylną oś - pozwalający na lepsze wyważenie samochodu.
Wkrótce po premierze, model M5 E28 stał się ikoną w świecie motoryzacji, łącząc w sobie luksus i ekstremalne osiągi. Zadziwiające, jak ten pierwszy supersedan na długo zdefiniował segment samochodów sportowych, zmieniając oczekiwania kierowców na całym świecie.
Dlaczego M5 E28 jest uważany za pierwszy supersedan?
BMW M5 E28
- Moc silnika: E28 był napędzany przez 3.5-litrowy silnik S38, który generował moc 286 KM. To znaczący skok w porównaniu z 5-cylindrowymi jednostkami dostępnymi w standardowych modelach serii 5.
- Precyzyjne prowadzenie: Dzięki zestrojonemu układowi jezdnemu, M5 E28 oferował wyjątkową precyzję prowadzenia. To auto nie tylko przyspieszało z imponującą mocą, ale również świetnie radziło sobie w zakrętach.
- Estetyka i luksus: Mimo sportowego zacięcia, wnętrze M5 E28 łączyło komfort typowy dla BMW z jakuzzi dla kierowcy. Luksusowe wykończenia i ergonomiczne fotele sprawiały, że długie podróże były czystą przyjemnością.
Innowacje technologiczne zastosowane w modelu M5 E28 również miały istotne znaczenie. Wyposażono go m.in. w system ABS oraz charakterystyczne dla marki BMW zawieszenie, które zapewniało doskonałą stabilność. Co więcej, M5 E28 jako pierwszy samochód na świecie wprowadził do masowej produkcji oznaczenie „M”, symbolizujące sportowe osiągi i charakter tego modelu.
Funkcja | Opis |
---|---|
Moc | 286 KM z silnika S38 |
Moment obrotowy | 400 Nm, co zapewniało świetne przyspieszenie |
Przyspieszenie 0-100 km/h | W zaledwie 6,2 sekundy |
Waga | 1460 kg, co daje korzystny stosunek mocy do masy |
Wszystkie te cechy sprawiły, że M5 E28 stał się nie tylko samochodem marzeń wielu kierowców, ale również poważnym konkurentem na rynku luksusowych sedanów. Jego sukces zapoczątkował trend luksusowych aut o sportowych osiągach, przyciągając uwagę fanów motoryzacji na całym świecie.
Design i styl nadwozia M5 E28
BMW M5 E28, zaprezentowane po raz pierwszy w 1984 roku, to doskonały przykład połączenia funkcjonalności z niepowtarzalnym stylem. Nadwozie tego modelu wyróżnia się sportowym charakterem, ale jednocześnie zachowuje elegancję, typową dla marki BMW. Jego linie są dynamiczne, a stworzona z myślą o wydajności konstrukcja sprawia, że M5 E28 jest zaledwie krokiem od toru wyścigowego.
W projektowaniu nadwozia M5 E28 zastosowano kilka kluczowych elementów, które przyczyniły się do jego sukcesu:
- Agresywna sylwetka: Wysoka linia dachu, długie maski i krótki tył nadają mu sportowy charakter.
- Wyraziste detale: Ostre krawędzie, dużą kratkę chłodnicy i charakterystyczne lampy zwiększają jego atrakcyjność.
- Funkcjonalność: Zastosowanie aerodynamicznych rozwiązań poprawia nie tylko wygląd, ale i wydajność auta.
Wnętrze M5 E28 również zasługuje na uwagę. Zastosowane materiały są wysokiej jakości, co podkreśla luksusowy charakter samochodu. Dbałość o detale, ergonomiczne fotele oraz intuicyjnie rozmieszczone przyciski sprawiają, że jazda jest komfortowa, niezależnie od intensywności użytkowania pojazdu.
Element | Opis |
---|---|
Wymiary | Długość: 4,750 mm; Szerokość: 1,680 mm; Wysokość: 1,400 mm |
Silnik | 5,0-litrowy silnik V8, 286 KM |
Przyspieszenie | 0-100 km/h w 6,5 sekundy |
M5 E28 zyskało status ikony, a jego design stał się inspiracją dla kolejnych pokoleń supersedanów. Dziś jest także obiektem pożądania wśród miłośników motoryzacji i kolekcjonerów, co świadczy o nieprzemijającej wartości estetycznej i technologicznej tego pojazdu.
Silnik M5 E28 – moc które zmienia wszystko
BMW M5 E28 to nie tylko samochód, to symbol motoryzacyjnej rewolucji. Wprowadzenie tego modelu na rynek w latach 80. oznaczało narodziny czegoś zupełnie nowego – supersedana, który łączył w sobie luksus, komfort i nieprzeciętną moc. Serce M5 E28, czyli silnik S38, był jednym z kluczowych elementów tego wyjątkowego pojazdu, który zmienił oblicze segmentu samochodów sportowych.
Silnik S38, rozwijany na bazie silnika M88 znanego z kultowego modelu M1, był 3.5-litrowym silnikiem rzędowym z sześcioma cylindrami. To właśnie on dostarczał naprawdę świetne osiągi i niezrównaną dynamikę jazdy. Do najważniejszych cech tej jednostki napędowej należą:
- Moc maksymalna: 286 KM przy 6,500 obr.min
- Moment obrotowy: 360 Nm przy 4,750 obr.min
- 0-100 km/h: tylko 6,3 sekundy
Produkcja silnika S38 odbywała się w Hanowerze, co podkreślało niemiecką precyzję i jakość wykonania. Zastosowanie aluminiowej konstrukcji głowicy silnika oraz nowoczesnych rozwiązań technologicznych, takich jak system wtrysku K-Jetronic, przyczyniło się do lepszego chłodzenia i efektywności paliwowej. Co ciekawe, ten model silnika był również wykorzystywany w innych pojazdach BMW, ale to właśnie w M5 E28 osiągał on swoje apogeum możliwości.
To, co wyróżnia M5 E28, to nie tylko jego moc, ale także sposób, w jaki ta moc jest przekazywana na drogę. Przy skrzyni biegów o pięciu przełożeniach, kierowca mógł skutecznie kontrolować osiągi, co w połączeniu z tylnym napędem gwarantowało znakomite wrażenia z jazdy. Układ jezdny z doskonałymi hamulcami i precyzyjnym układem kierowniczym sprawiał, że M5 E28 stawiał czoła wielu sportowym samochodom tamtej epoki.
Parametr | Wartość |
---|---|
Typ silnika | S38 |
Pojemność | 3.5 l |
Moc | 286 KM |
Moment obrotowy | 360 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,3 s |
BMW M5 E28 wprowadziło pojęcie supersedana do powszechnego użytku. Jego moc, komfort i prestiż sprawiły, że stał się obiektem pożądania wielu miłośników motoryzacji. Dzisiaj, to auto jest klasykiem, które nie tylko zachwyca swoim designem, ale również przypomina o czasach, gdy inżynieria i pasja łączyły się w jednym, tworząc najwybitniejsze osiągnięcia w historii motoryzacji.
Jednostka napędowa i osiągi M5 E28
BMW M5 E28, wprowadzony na rynek w 1982 roku, był nie tylko odpowiedzią na potrzeby fanów sportowych limuzyn, ale również przełomem w dziedzinie motoryzacji. Z jego zaawansowanym silnikiem stworzonym przez legendarne BMW M, ta jednostka napędowa stała się wzorem dla przyszłych modeli.
Specyfikacja jednostki napędowej:
- Silnik: 3.5-litra, R6
- Moc: 286 KM (210 kW) przy 6000 obr./min
- Moment obrotowy: 400 Nm przy 4500 obr./min
- 0-100 km/h: 6.5 sekundy
Serce M5 E28 to jednostka M30, a jej konstrukcja bazowała na anodyzowanym aluminium, co pomogło zredukować masę całkowitą pojazdu. Dzięki zastosowaniu innowacyjnych rozwiązań, takich jak układ chłodzenia oraz wydolny układ wydechowy, M5 E28 dostarczał niezrównane osiągi, zachwycając kierowców na całym świecie.
Osiągi i dynamika:
Parametr | Wartość |
---|---|
Prędkość maksymalna | 250 km/h (ograniczona) |
Czas na 400 m | 14,6 sekundy |
Średnie zużycie paliwa | 10 l/100 km |
M5 E28 wyróżniał się także precyzyjnym układem kierowniczym oraz świetnym prowadzeniem, co czyniło go niezrównanym konkurentem na torze wyścigowym, jak i na ulicach miast. Zastosowanie sztywnych amortyzatorów i sportowego zawieszenia sprawiło, że auto znakomicie reagowało na ruchy kierownicy, a jednocześnie oferowało komfort jazdy na długich dystansach.
W połączeniu z klasycznym designem oraz luksusowym wnętrzem, M5 E28 zyskał status nie tylko samochodu sportowego, ale również ikony. Połączenie elegancji z mocą sprawiło, że model ten stał się poszukiwanym przez kolekcjonerów i fanów motoryzacji na całym świecie.
Zawieszenie i prowadzenie – jak M5 E28 podbija zakręty
Jednym z kluczowych aspektów, które odróżniają BMW M5 E28 od innych sedanów z lat 80-tych, jest jego precyzyjnie zaprojektowane zawieszenie. Dzięki zastosowaniu zaawansowanych technologii, które były innowacją w tamtym okresie, ten model łączył komfort podróżowania z niezwykłą zwrotnością, co czyniło go niezrównanym w zakrętach.
W M5 E28 zastosowano system zawieszenia przedniego typu MacPherson, a z tyłu znalazło się zawieszenie wielowahaczowe. Ta konfiguracja pozwalała na uzyskanie doskonałej stabilności oraz reakcyjności podczas jazdy. Dodatkowo, zastosowanie sztywnych elementów w zawieszeniu znacznie zredukowało przechyły nadwozia, co pozwoliło kierowcy na lepsze odczuwanie, co dzieje się z samochodem na drodze.
Wartym uwagi elementem jest także układ kierowniczy, który w M5 E28 charakteryzował się dużą precyzją. Dzięki zastosowaniu hydraulicznego wspomagania kierownicy, kierowca mógł cieszyć się wyjątkową kontrolą nad pojazdem, nawet w trudnych warunkach. Ta cecha wpłynęła na poczucie pewności siebie podczas pokonywania zakrętów, co było kluczowe dla sportowych ambicji tego sedana.
W kontekście geometrii zawieszenia, M5 E28 bazuje na niszczycielskim ustawieniu kątów, co zapewnia optymalne kontakt z nawierzchnią. Szczegółowe nastawy pozwoliły na lepsze zachowanie pojazdu w ciasnych zakrętach, minimalizując podsterowność i zwiększając zwinność.
Komponent | Opis |
---|---|
Przednie zawieszenie | Typ MacPherson, zapewniający dużą stabilność |
Tylnie zawieszenie | Wielowahaczowe, zwiększające komfort i sporty charakter |
Układ kierowniczy | Hydrauliczne wspomaganie, precyzyjna kontrola |
Geometria zawieszenia | Optymalne kąty dla lepszej zwrotności |
Podsumowując, M5 E28 to nie tylko samochód, ale również symbol inżynieryjnej doskonałości. Dzięki jego zaawansowanemu zawieszeniu i systemowi prowadzenia, podbija on zakręty z łatwością, oferując jednocześnie niezrównane doznania za kierownicą. Jego możliwości w zakresie stabilności i precyzji sprawiają, że wielu entuzjastów motoryzacji uważa go za jeden z najlepszych supersedanów w historii.
Innowacyjne technologie w M5 E28
BMW M5 E28 zadebiutował w latach 80-tych, wprowadzając rewolucyjne podejście do luksusowych sedanów. Był to pierwszy samochód w historii, który połączył moc sportowego auta z komfortem limuzyny, zmieniając tym samym zasady gry w segmencie supersedanów. Pojazd ten zyskał uznanie dzięki zaawansowanym technologiom, które wówczas były nowością na rynku, a dzisiaj uznawane są za standard.
W M5 E28 zastosowano silnik V8 o pojemności 3,5 litra, który generował moc na poziomie 282 koni mechanicznych. Dzięki temu, samochód był w stanie przyspieszać do 100 km/h w niespełna 6 sekund, co w latach 80-tych budziło ogromne podziw. Co więcej, silnik ten miał zastosowaną nowatorską technologię zwiększonego wtrysku paliwa, co przyczyniało się do lepszej efektywności i osiągów pojazdu.
Innowacyjne technologie zastosowane w tym modelu obejmowały również:
- System ABS – pierwszy w historii BMW, który poprawił bezpieczeństwo jazdy.
- Układ elektryczny – z centralnym zamkiem i elektrycznymi szybami, co zwiększało komfort użytkowania.
- Wielowahaczowe zawieszenie – gwarantujące doskonałą stabilność i prowadzenie w każdych warunkach.
Wyposażenie kabiny M5 E28 również należało do nowoczesnych. Oferował bogate materiały wykończeniowe, a także innowacyjne dla tamtych czasów rozwiązania, takie jak automatyczna klimatyzacja oraz ergonomicznie zaprojektowane fotele. Przestronność wnętrza sprawiała, że nawet długie trasy były komfortowe.
Specyfikacja | Wartość |
---|---|
Moc silnika | 282 KM |
Moment obrotowy | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,8 s |
Prędkość maksymalna | 250 km/h |
BMW M5 E28 to nie tylko auto, ale ikona motoryzacji, która na zawsze zmieniła sposób postrzegania sedanów. Innowacje technologiczne, jakie wprowadził, były fundamentem dla przyszłych modeli, które miały zdefiniować nowe standardy w świecie samochodów luksusowych. Dzięki połączeniu mocy, komfortu i technologii, M5 E28 wciąż pozostaje w sercach wielu entuzjastów motoryzacji jako prawdziwy pionier.
Wnętrze M5 E28 – komfort i luksus
Wnętrze BMW M5 E28 to prawdziwy przykład połączenia luksusu z komfortem. Producent doskonale zrozumiał potrzeby kierowców i pasażerów, dlatego zastosował najwyższej jakości materiały oraz staranne wykończenie. Wsiadając do tego modelu, każdy od razu poczuje się jak w ekskluzywnej limuzynie, gdzie dbałość o detale ma kluczowe znaczenie.
Funkcjonalność to kolejny atut tego supersedana. Ergonomiczne fotele, które można dostosować do indywidualnych potrzeb, zapewniają maksymalny komfort nawet podczas długich podróży. W M5 E28 nie zabrakło także innowacyjnych rozwiązań technicznych, które ułatwiają codzienne użytkowanie:
- Regulowane podparcie lędźwiowe
- Możliwość ustawienia klimatyzacji dla każdego pasażera
- Przestronny bagażnik pomimo sportowej sylwetki
Design wnętrza przyciąga wzrok eleganckimi liniami i harmonijną kolorystyką. Wszystkie elementy są starannie dopasowane, co tworzy spójną całość. W centralnej części deski rozdzielczej znalazło się miejsce na analogowe wskaźniki, które charakteryzują się czytelnością i stylem. Dodatkowo, przez zastosowanie technologii obiegu informacji, kierowca ma dostęp do kluczowych danych w zasięgu ręki.
Ignorowanie aspektów technologicznych byłoby błędem. M5 E28 wprowadziło nowoczesne rozwiązania, takie jak:
Funkcja | Wyjaśnienie |
---|---|
Komputer pokładowy | Monitoruje stan pojazdu oraz informuje o potrzebnych przeglądach. |
System audio | Wysokiej jakości nagłośnienie dla pełni doznań akustycznych. |
Udogodnienia dla kierowcy | Systemy wspomagające parkowanie oraz jazdę. |
Każdy element wnętrza jest przemyślany, by sprostać wymaganiom najbardziej wymagających kierowców. BMW M5 E28 staje się nie tylko autem, ale także przestrzenią, w której luksus spotyka się z funkcjonalnością. To idealne miejsce zarówno na intensywne przejażdżki, jak i na relaks w komforcie podczas długiej podróży.
Jak M5 E28 wpływał na rynek supersedanów
BMW M5 E28, jako pierwszy supersedan, zrewolucjonizował sposób myślenia o samochodach sportowych w klasie luksusowej. Jego wprowadzenie na rynek w 1982 roku było kamieniem milowym, który wytyczył nowe standardy dla pojazdów łączących wygodę z wydajnością. Poniżej przedstawiamy kilka kluczowych aspektów, które podkreślają wpływ tego modelu na rynek supersedanów:
- Wydajność: E28 M5 był napędzany silnikiem V6 o pojemności 3.5 litra, co zapewniało niezwykle dynamiczne osiągi. Jego przyspieszenie oraz prędkość maksymalna przełamały dotychczasowe schematy w klasie luksusowych sedanów.
- Stylizacja: Klasyczna linia nadwozia M5 odzwierciedlała sportowy charakter pojazdu, jednocześnie zachowując elegancję, typową dla BMW. Design ten stanowił inspirację dla kolejnych generacji supersedanów.
- Technologia: Wyposażenie E28 M5 w nowoczesne jak na tamte czasy technologie, takie jak system ABS czy precyzyjne zawieszenie, zmusiło konkurencję do podnoszenia swoich standardów.
- Ergonomia: Kulture jazdy oferowane przez M5 łączyło komfort luksusowych sedanów z dynamiką aut sportowych, co pozwoliło na długie podróże bez odczuwania zmęczenia.
Na tle rywalizujących marek, takich jak Mercedes-Benz czy Audi, M5 E28 zyskało reputację samochodu, który nie tylko zaspokaja potrzeby kierowców poszukujących sportowych wrażeń, ale także tych, którzy cenią sobie komfort i luksus. Tym samym, wpływ M5 E28 na rynek supersedanów można porównać do rewolucji, która na zawsze zmieniła oblicze tej klasy pojazdów.
Model | Moc (KM) | Rok produkcji |
---|---|---|
BMW M5 E28 | 286 | 1982-1987 |
Mercedes-Benz 500E | 322 | 1990-1994 |
Audi S4 (B5) | 265 | 1997-2001 |
Nie jest zaskoczeniem, że M5 E28 stało się wzorem do naśladowania dla wielu producentów, którzy zaczęli intensywnie rozwijać swoje supersedany, starając się połączyć osiągi z komfortem. Jego sukces na rynku był nie tylko zasługą zaawansowanej technologii, ale także nieprzeciętnej koncepcji, która zdefiniowała nowe pokolenie luksusowych pojazdów sportowych.
M5 E28 a konkurencja lat 80-tych
Konkurencja lat 80-tych
Podczas gdy BMW M5 E28 święciło triumfy jako pierwszy supersedan świata, rywalizujące modele również starały się zdobyć serca entuzjastów motoryzacji. W latach 80-tych na rynku dominowały takie marki jak Mercedes-Benz, Audi, a także nieco mniej znane wówczas bolidy sportowe. Ich oferta stanowiła silną konkurencję dla E28, m.in. dzięki niezawodności i wyjątkowym osiągom.
Warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych rywali:
- Mercedes-Benz 500 E – znany z luksusu i silnika V8, stawiał na komfort i elegancję.
- Audi Quattro – przyciągał uwagę dzięki napędowi na cztery koła i znakomitej trakcji.
- Porsche 944 – sportowa linia z dynamicznymi osiągami, choć z segmentu coupe.
Co zatem wyróżniało BMW M5 E28 w tym zróżnicowanym stosie konkurencji? Po pierwsze, doskonałe połączenie osiągów i komfortu, które sprawiało, że był to idealny wybór zarówno na tor, jak i do codziennego użytku. Po drugie, niesamowite możliwości tuningu, które przyciągały entuzjastów chętnych do modyfikacji swojego pojazdu.
Model | Silnik | Osiągi |
---|---|---|
M5 E28 | 3.5L I6 | 0-100 km/h w 6.5 sekundy |
Mercedes 500 E | 5.0L V8 | 0-100 km/h w 6.0 sekundy |
Audi Quattro | 2.1L I5 | 0-100 km/h w 7.0 sekundy |
Porsche 944 | 2.5L I4 | 0-100 km/h w 6.5 sekundy |
W miarę upływu lat, konkurencja stawała się coraz bardziej zaawansowana technologicznie, jednak M5 E28 zdołało zapustyć swoje solidne fundamenty, które stanowią inspirację dla kolejnych generacji supersedanów. Lata 80-te były pełne wyzwań, ale i niezwykłego rozwoju branży motoryzacyjnej, co tylko podkreśla znaczenie BMW M5 E28 jako ikony tego okresu.
Rola BMW w rozwoju segmentu supersedanów
Historia supersedanów w motoryzacji zyskała nowy wymiar dzięki innowacyjnemu podejściu BMW. M5 E28, wprowadzony na rynek w 1982 roku, szybko stał się symbolem połączenia komfortu typowego dla pojazdów luksusowych z osiągami, które wyznaczały standardy w segmencie sportowym. To właśnie dzięki temu modelowi, BMW zdefiniowało, czym tak naprawdę jest supersedan.
BMW M5 E28 wyróżniało się nie tylko mocnym silnikiem, ale także eleganckim i funkcjonalnym designem:
- Silnik: 3.5-litrowy silnik R6, który rozwijał moc 286 KM.
- Napęd: Zaawansowany system napędu na tylną oś, co poprawiało dynamiczne właściwości jazdy.
- Wyposażenie: Luksusowe wnętrze z elementami sportowymi, które stanowiło idealną harmonię dla szukających zarówno komfortu, jak i ekscytacji.
Wprowadzenie M5 E28 na rynek obudziło konkurencję, co w efekcie przyczyniło się do rozwoju segmentu supersedanów jako całości. Inne marki zaczęły dostrzegać potencjał w połączeniu osiągów z luksusem, co zainicjowało erę, w której supersedany stały się pożądanym towarem dla kierowców pragnących nie tylko szybkości, ale także wygody w codziennym użytkowaniu.
Warto zauważyć, że M5 E28 nie był jedynie samochodem – to był manifest inżynierii, który ewoluował wraz z technologią. Wpływ tego modelu jest widoczny w dwudziestoletniej historii, gdzie każdy następny supersedan musiał stawiać czoła standardom, jakie ustaliło BMW:
Model | Moc (KM) | Rok Wprowadzenia |
---|---|---|
BMW M5 E28 | 286 | 1982 |
Mercedes-Benz 500 E | 322 | 1990 |
Audi S8 | 360 | 1996 |
Rola BMW w kształtowaniu rynku supersedanów jest niezaprzeczalna; gdy myślimy o luksusowych samochodach o sportowych osiągach, często pierwszym modelem, który przychodzi do głowy, jest właśnie BMW. M5 E28 zapoczątkował erę, w której komfort i prędkość stały się jednością, a marka z Monachium stała się niekwestionowanym liderem na tym polu.
M5 E28 w motorsporcie – sukcesy i porażki
BMW M5 E28, znany jako pierwszy supersedan świata, zdobył serca entuzjastów motoryzacji nie tylko dzięki swoim osiągom, ale także dzięki niezwykle aktywnej obecności w motorsporcie. W ciągu swojego cyklu życia, model ten zapisał wiele sukcesów, jak i porażek, które miały duży wpływ na wizerunek marki.
W kontekście sportowych osiągnięć, M5 E28 zadebiutował w wyścigach na początku lat 80. XX wieku. Samochód ten szybko zdobył uznanie dzięki swojej wyjątkowej mocy oraz precyzyjnemu prowadzeniu. Kluczowe osiągnięcia to:
- Wygrana w serii DTM w 1984 roku - M5 E28 zdominował swoje segmenty, zdobywając pierwsze miejsca w wyścigach.
- Liczne trofea w lokalnych wyścigach - dzięki solidnej konstrukcji i niezawodnemu silnikowi, pojazd zyskał reputację w różnych konkurencjach.
- Udział w rajdach – M5 E28 również sprawdził się w rajdach, gdzie w niskim czasie przekraczał wymagające odcinki.
Pomimo tych sukcesów, BMW M5 E28 nie uniknął także porażek. Wyzwania, przed którymi stanęła marka, były zróżnicowane:
- Problemy z niezawodnością – Pomimo niesamowitych właściwości jezdnych, niektóre egzemplarze borykały się z awariami, co negatywnie wpływało na reputację.
- Krytyka ze strony konkurencji - Podczas rywalizacji z innymi markami, M5 E28 był czasami krytykowany za zbyt dużą masę w porównaniu do rywali.
- Niekorzystne warunki wyścigowe – Różne wyścigi odbywały się w trudnych warunkach, co prowadziło do nieprzewidzianych wypadków i niepowodzeń.
Przeanalizowanie tych sukcesów i porażek pozwala zrozumieć, dlaczego M5 E28 stał się ikoną w świecie motoryzacji. Jego historia w motorsporcie to dowód na to, jak zacięta rywalizacja i odmienność mogą wpływać na rozwój technologii i designu w pojazdach luksusowych.
Jak dbać o BMW M5 E28 – porady dla właścicieli
Posiadanie BMW M5 E28 to nie tylko przyjemność z jazdy, ale także odpowiedzialność związana z jego właściwą pielęgnacją. Oto kilka kluczowych porad, które pomogą utrzymać ten wyjątkowy supersedan w doskonałej kondycji.
- Regularne przeglądy techniczne: Upewnij się, że twój samochód regularnie przechodzi przeglądy. Niezależnie od tego, czy robisz to samodzielnie, czy korzystasz z usług profesjonalistów, dokumentacja przebiegów i serwisów jest kluczowa.
- Olej silnikowy: Zmieniaj olej silnikowy co 5-7 tys. kilometrów. Używaj wysokiej jakości oleju, aby zapewnić optymalne smarowanie i wydajność silnika.
- Układ chłodzenia: Regularnie sprawdzaj poziom płynu chłodniczego oraz stan węży i chłodnicy. Przegrzewanie silnika to jeden z największych wrogów długowieczności M5 E28.
- Hamulce: Skontroluj klocki i tarcze hamulcowe. Zmiana zużytych elementów nie tylko zwiększa bezpieczeństwo, ale również poprawia komfort jazdy.
- Opony: Wybieraj opony odpowiednie do stylu jazdy. Regularnie sprawdzaj ciśnienie oraz stan bieżnika, aby zapewnić maksymalną przyczepność.
Utrzymanie karoserii w dobrej kondycji również jest istotne. Regularne mycie, woskowanie oraz usuwanie rdzy to kluczowe elementy, które pomogą zachować oryginalny lakier i uniknąć kosztownych napraw.
Typ przeglądu | Interwał (km) | Kluczowe elementy do sprawdzenia |
---|---|---|
Olej silnikowy | 5-7 tys. | Stan oleju, filtr |
Hamulce | 10-15 tys. | Klocki, tarcze |
Opony | Co sezon | Ciśnienie, bieżnik |
Układ chłodzenia | Co 20 tys. | Płyn, węże |
Pamiętaj także o używaniu oryginalnych części. Choć alternatywne rozwiązania mogą być kuszące ze względu na cenę, oryginalne komponenty zapewniają lepszą jakość oraz dopasowanie, co jest kluczowe dla wydajności i bezpieczeństwa BMW M5 E28.
Warto także zainwestować w odpowiednie ubezpieczenie, które nie tylko zabezpieczy twój pojazd przed ewentualnymi szkodami, ale także zagwarantuje dostęp do wyspecjalizowanych serwisów w razie potrzeby. Niezależnie od tego, czy to okazja do jazdy po torze, czy po prostu codzienna podróż, dbanie o M5 E28 przyniesie tylko radość i spełnienie.
Problemy i awarie – co warto wiedzieć przed zakupem?
Decydując się na zakup BMW M5 E28, warto być świadomym nie tylko jego niezwykłych osiągów i luksusowego wyposażenia, ale również potencjalnych problemów, które mogą wystąpić w tym klasycznym modelu. Pomimo, że E28 to ikona lat 80-tych, jej wiek może wiązać się z wieloma wyzwaniami technicznymi oraz kosztownymi naprawami.
- Silnik: Często spotykane są problemy z uszczelkami oraz układem chłodzenia, co może prowadzić do przegrzewania silnika. Regularne sprawdzanie stanu uszczelek i płynów eksploatacyjnych jest kluczowe.
- Elektronika: Starsze modele mogą mieć problemy z układami elektronicznymi, w tym z przekaźnikami i bezpiecznikami. Często konieczne jest ich wymienianie na nowe.
- Układ jezdny: Amortyzatory oraz elementy zawieszenia mogą ulec zużyciu. Warto zwrócić uwagę na stan tych części, ponieważ ich wymiana jest kosztowna.
- Rdza: Karoseria BMW E28 jest podatna na korozję, zwłaszcza w rejonach nadkoli i progów. Należy dokładnie obejrzeć pojazd przed zakupem.
Przed sfinalizowaniem transakcji, warto zapoznać się z historią serwisową konkretnego egzemplarza. Dobrze udokumentowana historia napraw i przeglądów może wskazywać na to, czy auto było regularnie konserwowane, czy raczej miało zaniedbywaną eksploatację. Poniższa tabela przedstawia kluczowe informacje, na które warto zwrócić uwagę przy zakupie.
Element do sprawdzenia | Zalecenia |
---|---|
Dokumentacja serwisowa | Pozwoli ocenić historię napraw. |
Stan blacharki | Szukaj oznak rdzy i pęknięć. |
Silnik | Sprawdź poziom oleju oraz płyn chłodniczy. |
Układ jezdny | Oceń amortyzatory i zawieszenie w jeździe próbnej. |
Kiedy już znajdziesz model, który spełnia Twoje oczekiwania, warto zatrudnić specjalistę, który dokładnie sprawdzi pojazd. Doświadczenie w serwisowaniu klasycznych BMW może uratować Cię przed nieprzyjemnymi niespodziankami i wydatkami. Pamiętaj, że każdy egzemplarz to nie tylko maszyna, ale również kawałek motoryzacyjnej historii, dlatego odpowiednie przygotowanie w zakupie jest kluczem do cieszenia się tym supersedanem przez lata.
Rynek wtórny M5 E28 – na co zwrócić uwagę
Decydując się na zakup używanego BMW M5 E28, należy zwrócić uwagę na kilka kluczowych aspektów, które mogą wpłynąć na jakość oraz koszt utrzymania tego ikonicznego modelu. Oto najważniejsze z nich:
- Stan techniczny: Sprawdź, czy silnik pracuje płynnie, a skrzynia biegów zmienia biegi bez szarpania. Warto również zastanowić się nad przeszłością serwisową pojazdu.
- Korozyjność: E28 jest znane ze skłonności do rdzy, szczególnie w okolicach nadkoli, progów i miejsc łączenia blach. Uważne oględziny z pewnością się opłacą.
- Historia wypadków: Upewnij się, że samochód nie był poważnie uszkodzony. Przejrzenie raportu o historii pojazdu może pomóc uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek.
- Wyposażenie wnętrza: M5 E28 było dostępne w różnych wersjach wyposażenia. Sprawdź, czy wszystkie elementy, takie jak klimatyzacja, ogrzewanie czy elektryczne okna, działają poprawnie.
- Przebieg i konserwacja: Zwróć uwagę na oryginalny przebieg auta. Regularne przeglądy oraz wymiany oleju i filtrów mogą świadczyć o dbałości poprzedniego właściciela.
Nie można zapominać również o potencjalnych kosztach utrzymania. Rzadkie części mogą być drogie i trudne do zdobycia, a profesjonalny serwis dla aut zabytkowych bywa kosztowny. Warto rozważyć opcję członkostwa w forach lub klubach miłośników BMW, co może ułatwić dostęp do informacji i serwisu.
Aspekt | Co Sprawdzić |
---|---|
Silnik | Stan pracy, wycieki, dźwięki |
Układ jezdny | Amortyzatory, hamulce, zawieszenie |
Nadwozie | Rdza, blacha, szczelność |
Wnętrze | Wyposażenie, stan tapicerki |
Jakie modyfikacje warto rozważyć dla M5 E28?
BMW M5 E28, znany jako pierwszy supersedan świata, to ikona motoryzacji, która zasługuje na dodatkową uwagę, zwłaszcza w kontekście modyfikacji. Właściciele tych aut często dążą do podniesienia ich wydajności, stylu czy komfortu. Oto kilka istotnych modyfikacji, które warto rozważyć.
- Układ wydechowy: Wymiana seryjnego układu wydechowego na sportowy może znacząco poprawić dźwięk silnika oraz przepływ spalin, co przekłada się na lepsze osiągi.
- Zawieszenie: Zainwestowanie w zestaw regulowanego zawieszenia przyczyni się do poprawy prowadzenia pojazdu oraz komfortu jazdy, a także umożliwi dostosowanie wysokości auta do indywidualnych preferencji.
- Chip tuning: Optymalizacja oprogramowania silnika pozwala na zwiększenie mocy i momentu obrotowego, co daje odczuwalną różnicę w dynamice jazdy.
- Felgi i opony: Wybierając lżejsze, większe felgi oraz odpowiednie opony, można poprawić przyczepność oraz estetykę samochodu.
- Wnętrze: Modyfikacje wnętrza, takie jak nowe fotele czy zaawansowany system multimedialny, zwiększą komfort podróżowania i przyjemność z jazdy.
Dobrze jest także rozważyć modyfikacje związane z estetyką zewnętrzną. Dodatkowe elementy karoseryjne, jak sporty zderzaki czy splittery, mogą nadać autu agresywniejszy wygląd. Znaczenie ma również właściwe malowanie – bardziej żywe kolory mogą przyciągać wzrok i podkreślać unikatowy charakter M5 E28.
Typ modyfikacji | Korzyści |
---|---|
Układ wydechowy | Lepszy dźwięk i osiągi |
Zawieszenie | Poprawa prowadzenia i komfortu |
Chip tuning | Zwiększenie mocy |
Felgi i opony | Lepsza przyczepność |
Wnętrze | Wyższy komfort jazdy |
Ciekawostki o BMW M5 E28, które zaskoczą fanów
BMW M5 E28, wprowadzony na rynek w 1984 roku, stał się legendą nie tylko ze względu na swoje osiągi, ale także na unikalne cechy, które zaskoczą niejednego fana motoryzacji. To połączenie luksusu i sportowego charakteru, które do dziś inspiruje kolejne pokolenia inżynierów i entuzjastów. Oto kilka ciekawostek, które podkreślają wyjątkowość tego modelu:
- Pierwszy supersedan na świecie: E28 M5 był pionierem w swoim segmencie, oferując osiągi sportowego auta w eleganckiej limuzynie.
- Silnik wyścigowy: Napędzany przez 3.5-litrowy silnik R6, jego rozwój oparty był na technologii stosowanej w bolidach Formuły 1, co sprawiło, że osiągał moc 286 KM.
- Ekskluzywność produkcji: W latach 1984-1987 powstało zaledwie 2 200 egzemplarzy M5 E28, co czyni go rzadkim klejnotem w świecie motoryzacji.
- Kierownica z wyścigowym rodowodem: Wszyscy kierowcy szczerze przyznawali, że prowadzenie E28 M5 bocznie przypomina doświadczenie z wyścigów, dzięki precyzyjnemu układowi kierowniczemu.
- Najlepsze osiągi: E28 M5 przyspieszał do 100 km/h w zaledwie 6.5 sekundy, co w latach 80. było wyjątkowym wynikiem – dziś porównywalnym do najbardziej sportowych samochodów.
Warto też wspomnieć o wyjątkowym zestawie niskoprofilowych opon, które zapewniały doskonałą przyczepność, a kiedy połączono je z charakterystycznym, agresywnym wyglądem, efekt był oszałamiający. W dobie, gdy większość producentów skupiła się na zwiększaniu komfortu, BMW postawiło na sportowe doznania, co dostrzegli nawet najbardziej krytyczni obserwatorzy rynku.
Zaspokajając pragnienia wymagających kierowców, M5 E28 wprowadziło na rynek kilka innowacji technologicznych. Poniżej znajduje się tabela porównawcza z najważniejszymi osiągami:
Parametr | Wartość |
---|---|
Moc (KM) | 286 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (sekundy) | 6.5 |
Produkcja (lata) | 1984-1987 |
Liczba egzemplarzy | 2200 |
Silnik | 3.5L R6 |
BMW M5 E28 to nie tylko samochód, ale zjawisko, które wciąż wzbudza emocje. Jego legendarny status oparty jest na unikalnym połączeniu sportowych osiągów i elegancji, co czyni go marzeniem wielu kierowców na całym świecie.
M5 E28 w popkulturze – filmy i muzyka
BMW M5 E28 to model, który na stałe wpisał się w historię motoryzacji, ale jego obecność w popkulturze również zasługuje na szczególną uwagę. Ten pierwszy supersedan na świecie zyskał sobie fanów nie tylko wśród entuzjastów motoryzacji, ale również wśród twórców filmowych i muzycznych, którzy często nawiązują do jego klasycznego designu oraz niezrównanej wydajności.
W filmach M5 E28 często pojawia się jako symbol luksusu i szybkości. Jego charakterystyczna sylwetka oraz dźwięk silnika wzbudzają emocje, które idealnie wpisują się w wiele scen akcji. Oto kilka filmów, w których można zobaczyć ten niesamowity model:
- „Miami Vice” – kultowy serial lat 80., w którym M5 E28 był obecny jako pojazd głównych bohaterów, dodając im stylu i szyku.
- „The Hitman” – w tym filmie BMW M5 E28 stanowiło nie tylko szybki środek transportu, ale także element budujący klimat kryminału.
- „Bad Boys” – pojawiał się w kilku scenach, podkreślając dynamikę i adrenaliny towarzyszące akcji.
Również w świecie muzyki BMW M5 E28 znalazło swoje miejsce. Wiele utworów hip-hopowych i rockowych nawiązuje do motoryzacyjnych marzeń oraz stylu życia, który kojarzy się z posiadaniem tego eleganckiego sedana. Zdecydowanie wyróżnia się w twórczości artystów, którzy szukają inspiracji w szybkim stylu życia. Niektóre z tych utworów zawierają odwołania do marki BMW, stając się swoistym hołdem dla M5 E28.
Warto również zaznaczyć, że M5 E28 stał się bohaterem wielu teledysków, w których zauważalna jest jego sylwetka, a także charakterystyczny dźwięk. Dzięki temu, BMW pozostaje nie tylko marką, ale także ikoną kultury. Oto kilka przykładów:
- „Go Hard or Go Home” – Wiz Khalifa – w teledysku mamy okazję zobaczyć M5 E28 w akcji, co podkreśla klimat utworu.
- „Still D.R.E.” - Dr. Dre ft. Snoop Dogg – klasyka hip-hopu, w której BMW z lat 80. dodaje legsymania i autentyczności.
Ostatnio M5 E28 zyskało także uznanie wśród influencerów i vlogerów motoryzacyjnych, którzy wykorzystują je w swoich materiałach, unrtrzymajac jego legendarną reputację. Szybkość, styl i wyjątkowość tego modelu sprawiają, że wciąż inspiruje kolejne pokolenia ludzi związanych z motoryzacją.
Przyszłość M5 E28 w kolekcjonerstwie
BMW M5 E28, jako pionier sekcji supersedanów, od lat przyciąga uwagę zarówno miłośników motoryzacji, jak i kolekcjonerów. Jego wyjątkowy design, inżynieryjna precyzja oraz sportowe osiągi stają się przyczyną rosnącego zainteresowania tym modelem na rynku kolekcjonerskim.
W miarę jak kolekcjonerstwo staje się coraz bardziej popularne, BMW M5 E28 zyskuje na wartości. Oto kilka aspektów, które wpływają na przyszłość tego modelu w kolekcjonerstwie:
- Limitowana produkcja – Zaledwie kilka tysięcy egzemplarzy wyprodukowano w latach 1982-1988, co czyni je rzadkością.
- Technologia na wysokim poziomie – Innowacyjne rozwiązania, takie jak system ABS, były nowością w tamtych czasach, co sprawia, że pojazd staje się interesującym tematem do analizy technologicznej.
- Klasyczny styl – Elegancki design, charakteryzujący się ostrymi liniami oraz sportowym charakterem, do dziś zachwyca koneserów.
- Rosnąca wartość – Z roku na rok, ceny modeli M5 E28 konsekwentnie rosną, co czyni je atrakcyjną inwestycją.
Warto również zwrócić uwagę na różnorodność wariantów kolorystycznych oraz wykończeniowych, które mogą znacząco wpływać na wartość pojazdu. Niektóre z wersji, zwłaszcza te w rzadkich kolorach, mogą osiągać ceny znacznie przekraczające średnią rynkową.
Wariant | Rok produkcji | Kolor | Wartość szacunkowa |
---|---|---|---|
BMW M5 E28 | 1984 | Czerwony | 100,000 PLN |
BMW M5 E28 | 1986 | Czarny | 120,000 PLN |
BMW M5 E28 | 1987 | Granatowy | 110,000 PLN |
Pomimo upływu czasu, M5 E28 pozostaje symbolem jakości oraz osiągów. Korzystając z rosnącego zainteresowania klasycznymi samochodami, wydaje się, że przyszłość tego modelu w kolekcjonerstwie jest jasna. Nie tylko stanowi przykład mistrzowskiego rzemiosła, ale także emocjonalnej wartości, jaką przypisują mu miłośnicy motoryzacji na całym świecie.
Podsumowanie – dlaczego M5 E28 wciąż jest ważny?
BMW M5 E28, wypuszczony w 1982 roku, do dziś budzi zachwyt wśród miłośników motoryzacji. To nie tylko superbryka swojej epoki, ale również symbol innowacji technologicznych oraz wyjątkowej inżynierii. Urok E28 opiera się na połączeniu wydajności, luksusu i stosunkowo niskiej masy, co czyni go unikalnym pojazdem w historii motoryzacji.
Dlaczego M5 E28 pozostaje ikoniczny?
- Dziedzictwo powstawania supersedanów: E28 zapoczątkował erę supersedanów, łącząc wydajność i codzienną użyteczność.
- Legendarne osiągi: Silnik S38 o mocy 286 KM, co w latach 80-tych było nieosiągalnym rezultatem dla wielu samochodów.
- Unikalny design: Klasyczne linie nadwozia, które do dziś przyciągają wzrok, a jednocześnie są symbolem elegancji.
Na przestrzeni lat, wiele modeli inspirowało się tym wyjątkowym samochodem. M5 E28 stał się wzorem do naśladowania, który pokazał, jak można połączyć sportowe osiągi z komfortem jazdy na co dzień. Widać to nie tylko w motoryzacyjnych kręgach, ale także w kulturze popularnej, gdzie M5 E28 stał się symbolem luksusu i statusu.
Technologia: E28 był jednym z pierwszych samochodów, które oferowały zaawansowane rozwiązania, takie jak niezależne zawieszenie czy różne tryby jazdy. Dziś te cechy wydają się oczywiste, ale w początkach lat 80-tych stanowiły prawdziwą rewolucję.
Warto wspomnieć również, że M5 E28 wciąż cieszy się dużym zainteresowaniem wśród kolekcjonerów i entuzjastów. Oto kilka powodów, dla których ten model warto mieć w swojej kolekcji:
Powód | Opis |
---|---|
Kolekcjonerska wartość | Rośnie z każdym rokiem, zwłaszcza modele w dobrym stanie. |
Wydajność | Nieprzerwana wydajność na drodze, co czyni go praktycznym pojazdem. |
Styl | Klasyczny, a jednocześnie ponadczasowy wygląd, który nigdy nie wychodzi z mody. |
W miarę jak zagłębiamy się w historię BMW M5 E28, nie można nie zauważyć, jak ten model z końca lat 80. zdefiniował pojęcie supersedana. Jego niepowtarzalna kombinacja mocy, stylu i komfortu sprawiła, że stał się ikoną, która do dziś budzi emocje wśród pasjonatów motoryzacji. M5 E28 nie tylko zrewolucjonizował rynek samochodów sportowych, ale również ustanowił standardy, które kolejne generacje musiały spełnić.
Dzięki doskonałemu silnikowi, precyzyjnemu zawieszeniu i eleganckiemu designowi, ten model jest zarówno rarytasem dla kolekcjonerów, jak i pojazdem, który nadal potrafi zaskoczyć na drodze. Dziś, kiedy patrzymy na erę supersedanów, możemy z pełnym przekonaniem stwierdzić, że BMW M5 E28 z pewnością zasługuje na swoje zasłużone miejsce w historii motoryzacji. To więcej niż tylko samochód; to symbol inżynieryjnej doskonałości i motoryzacyjnej pasji, który nieprzerwanie inspiruje kolejne pokolenia.
Zakończmy więc ten przegląd z nadzieją, że ta niesamowita maszyna będzie wciąż doceniana, a jej legenda będzie trwała przez wiele lat. BMW M5 E28 – pierwszy supersedan świata – przecierał szlaki, które do dziś są priorytetem dla wszystkich producentów pragnących połączyć osiągi z luksusem. Czas zasiąść za sterami i poczuć moc, która niezmiennie zachwyca!