Osiołek

Na początku lat 30. niemieckie przepisy podatkowe faworyzowały posiadaczy motocykli z silnikami o niskiej pojemności skokowej. Tzw. „Hubraumsteuer” (podatek od pojemności) był relatywnie niski dla pojemności silników do 200 ccm. W drugiej połowie lat 30. władze III Rzeszy wspierały działania firm produkujących motocykle, jednak strategicznym celem było pozyskanie nowych typów jednośladów dla zbrojącego się Wehrmachtu, nie zaś promocja indywidualnej motoryzacji. Wielką popularnością cieszyły się rajdy i wyścigi motocyklowe, lecz istotą współzawodnictwa było kształcenie kadr dla armii, policji oraz innych organizacji. Z punktu widzenia wojskowych ekspertów priorytetem była produkcja ciężkich motocykli z silnikami o pojemności ponad 500 ccm. W ofercie BMW pojawiały się więc kolejno modele R 6, R 12, R 51, R 66, R 71 z silnikami dwucylindrowymi w układzie Bokser. Wydawało się, że czas zbrojeń nie jest najlepszą chwilą na prezentację motocykla klasy 350 ccm z jednym cylindrem. BMW R 35 zostało zaprezentowane w 1937 roku w Berlinie. Następca modelu R4 posiadał ramę kołyskową o symbolu 235, spawaną ze stalowych rur, zawieszenie przednie z widelcem teleskopowym, stosowanym od modelu R 12 (1935) oraz sztywne zawieszenie tylne. Jednostka napędowa o pojemności 342 ccm o mocy 14 KM zapewniała osiągi na poziomie „czterysetki” R4. BMW R 35 było oferowane w cenie 995 marek. Tylko niewielka część motocykli trafiła w ręce cywilnych użytkowników. Motocykl był często zamawiany przez policję Schutzpolizei, państwowe instytucje oraz narodowosocjalistyczny korpus kierowców NSKK. W niemieckich publikacjach o BMW często pojawia się określenie „Kuriermaschine” (motocykl kurierski). Innym, dość powszechnym zastosowaniem R 35 było szkolenie kierowców przed jazdą ciężkimi motocyklami wojskowymi. BMW eksportowało model R35 głównie na rynki Europy, w tym także do Polski. Konstrukcja dobrze sprawdzała się jednak na drogach dobrej jakości. Na złych nawierzchniach sztywne zawieszenie tylne słabo tłumiło nierówności. Po wybuchu wojny rolę motocykla dla łączników Wehrmachtu przejęły dwusuwowe DKW NZ 350. Dla BMW kwestią priorytetową była produkcja ciężkich motocykli jak R 75. Produkcję motocykla R 35 zakończono w 1940 roku.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Motocykle. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.