Idea samochodu dla ludu którą owładnięty był Hitler nie była czymś nowym bo w tym czasie z powodzeniem działał już Ford.Tak więc ani idea nie była nowa i nie był też pierwszym który zrealizował tak śmiały projekt . Fakt jest taki że budowa autostrad w czasach kryzysu gdzie aut było jak na lekarstwo to szaleństwo które zaowocowało Niemcom tak naprawdę dopiero po wojnie . Bo przed wojną tylko jeden procent społeczeństwa niemieckiego było zmotoryzowane .
Fabryka powstała na wzór amerykańskich fabryk Forda , były to piękne ceglane budynki z wielkimi przestronnymi i jasnymi halami . A był to początek budowy gdyż niedługo miało powstać dziewięćdziesięcio tysięczne robotnicze miasto Samochodu Siły Przez Radość .Projektem miasta zajął się trzydziestoletni architekt Peter Koeller . A że planował je od początku chciał aby było jak najbardziej funkcjonalne , dlatego miasto przecina prosta droga od fabryki do granicy miasta czyli wzgórza Klieversberg . Wzdłuż głównej arterii miały powstać sklepy i inne drobne firmy usługowe , co miało ułatwić życie robotnikom .Tereny gdzie powstała fabryka też nie były przypadkowe głównym kryterium wyboru była linia kolejowa i kanał żeglugowy z uwagi na transport i zaopatrzenie . I podstawowa sprawa to położenie fabryki w środkowych Niemczech tak aby każdy niemiec łatwo mógł odebrać swoje auto .
Miasto do dziś jest nierozerwalnie związane z fabryka i chyba od niej uzależnione aż dziw że Wolfsburg nie zmienia nazwy na Volkswagen 😀